Gliwickie Centrum Rehabilitacji       rejestracja@x-rehab.pl   

  • Generic selectors
    Dokładne dopasowania
    Szukaj w tytułach
    Szukaj w treści
    Post Type Selectors
  • Wsparcie terapeutyczne osób ze spektrum autyzmu

    Wsparcie terapeutyczne osób w spektrum autyzmu

    Drugiego kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Autyzm jest to spektrum objawów związanych z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego (OUN).

    Obejmuje więc wiele płaszczyzn. Ujawnia się zwykle przed 3 rokiem życia. Etiologia nieprawidłowości funkcjonowania OUN nie jest nadal jednoznacznie zdefiniowana. Każda osoba z diagnozą spektrum autyzmu wykazuje indywidualny zakres trudności i dysfunkcji.                                                                                                                  

    Jak czytamy ostatnio na plakatach pojawiających się w przestrzeni miejskiej „Autyzm nie jest biało-czarny. Autyzm jest kolorowy. Autyzm wymaga oswojenia”.


    Autyzm to indywidualne podejście

    Każda osoba zmagająca się ze spektrum autyzmu wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania pomocy. Program terapeutyczny powinien uwzględniać charakter, możliwości oraz potrzeby pacjenta  w taki sposób aby wykorzystać maksymalny potencjał danej osoby.                                                                                           

    Trudności towarzyszące osobom w spektrum autyzmu często (pamiętajmy o indywidualnym przebiegu objawów) związane są z: rozumieniem i ekspresją językową, porozumiewaniem się w sposób werbalny, kontaktami społecznymi, rozumieniem emocji, odczytywaniem informacji pozawerbalnych, stereotypowym zachowaniem, integracją w zakresie działania zmysłów, postawą ciała.                                                                                                                                                                                                         Terapeutyczne wsparcie osoby ze spektrum autyzmu wymaga więc indywidualnego podejścia i całościowej terapii z wykorzystaniem metod, które działają na siebie uzupełniająco. Najczęściej obejmuje to wspólną pracę lekarzy, psychologów, pedagogów, logopedów, wsparcia socjalnego oraz innych terapeutów w tym fizjoterapeutów i terapeutów integracji sensorycznej.

                    Fizjoterapeuta oraz terapeuta integracji sensorycznej mogą wspomóc proces całościowej terapii przez stymulowanie prawidłowych wzorców w rozwoju motoryki dużej i małej oraz integrowanie poszczególnych zmysłów.

    U dzieci ze spektrum autyzmu często problemy motoryczne obejmują:

    • współruchy
    • zaburzenia równoważne
    • koordynacyjne 
    • trudności w naśladowaniu i rytmizacji ruchu.


    Dzieci te zwykle później nabywają umiejętności motoryczne takie jak chód, jazda na rowerze, wiązanie butów. Pośród wspomagań fizjoterapeutycznych pomocne mogą być:

    • indywidualna terapia ruchowa
    • terapia manualna
    • hydroterapia
    • masaż
    • fizykoterapia



    U dzieci z rozpoznanym spektrum zaburzeń autystycznych pojawiają się również problemy sensoryczne związane z przetwarzaniem i odbieraniem bodźców objawiające się w postaci podwrażliwości i/lub nadwrażliwości sensorycznych.

    Terapia Integracji sensorycznej (SI) może wspomagać u dzieci organizację bodźców i wrażeń płynących ze środowiska i ich ciała, rozwijać zdolności motoryczne, usprawniać komunikację i funkcje poznawcze.

                    Pamiętajmy, że autyzm to nie tylko jeden kolor, ale cała paleta barw- objawów, osobowości, doświadczeń. To osoby, które pokazują nam inną perspektywę doświadczania świata, które poprzez odpowiednie wspomagania mogą szczęśliwie i bez przeszkód funkcjonować w społeczeństwie.

     

     

    Źródło :

    • „Fizjoterapia w pediatrii”, W. Kuliński, K. Zeman, PZWL, Warszawa 2014
    • „Ocena sprawności fizycznej u dzieci ze spektrum autyzmu”, Anna Kostiukow, Patrycja Dykie, Roksana Malak, Włodzimierz Samborski, Innowacyjność i tradycja w fizjoterapii, 113-126
    • „Metody i zasady fizjoterapii wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu ze szczególnym uwzględnieniem Integracji Sensorycznej”, Natalia Habik, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania. Nr III/2017(24), 137-154

    Comments are closed here.

    Zarezerwuj swoją wizytę

    Zadzwoń i zarejestruj się

    Zadzwoń 32 3389109
    Wirtualny spacer